Mijn naam is Hindrijettha (maar in de praktijk word ik meestal Hindrijet of Hin genoemd) en ik ben 60 jaar oud.
Doelgroepen
De doelgroepen waarmee ik samenwerk zijn jongeren en jongvolwassenen (met internaliserende of externaliserende problematiek, uitwonend of thuiswonend); gezinnen die te maken hebben met (de gevolgen van) een complexe scheiding; gezinnen die gebaat zijn met opvoedondersteuning of begeleide omgang met hun kinderen.
Ervaringsdeskundige
In mijn eigen moeizame proces naar volwassenheid heb ik zelf de negatieve gevolgen van een scheiding van mijn ouders en schooluitval aan den lijve ondervonden. Dit heeft mij ook tot een ervaringsdeskundige gemaakt en is de motivatie geweest om mij later in mijn leven te specialiseren in het werken met jongeren, jongvolwassenen en gezinnen.
Jongeren en jongvolwassenen
Meedoen in onze (gecompliceerde) maatschappij vraagt om het hebben van vele vaardigheden. Voldoe je hier niet, of maar te dele aan of ben je ergens in je ontwikkeling gestrand dan dreigt een jongere “buiten de boot” te vallen en in een neerwaartse spiraal terecht te komen.
Persoonlijke omstandigheden, labeltjes als ‘licht verstandelijk beperkt’, ‘ASS’ enzovoort of negatieve ervaringen in het leven kunnen bijvoorbeeld tot gevolg hebben gehad dat een jongere moeite heeft zich staande te houden of zich op een gezonde wijze te ontwikkelen en zich een plekje in de maatschappij te veroveren. Ik wil jongeren laten ervaren dat, welke label of problematiek deze ook heeft, dit geen reden is om bij de pakken neer te zitten, ik zou zelfs bijna zeggen: integendeel.
Graag wil ik jongeren en jongvolwassenen ondersteunen om alles (weer) op de rails te krijgen en om de neerwaartse spiraal om te buigen in een opwaartse richting.
Als professioneel begeleider geef ik aan jongeren vertrouwen; respecteer ik afstand en nabijheid en mogen er fouten worden gemaakt. Ik steun, stuur en stimuleer om de eigen krachten en talenten te leren ontdekken en de zelfredzaamheid te vergroten.
Bijvoorbeeld om het zelf-reflectief vermogen te vergroten met als doel dat jij jezelf beter leert begrijpen of bewust te worden van je gedrag. Je zelfvertrouwen en je motivatie vergroten waardoor je meer in balans kan komen met jezelf. Je bewust maken dat, door in alle vrijheid kritische keuzes te maken, je de toekomst zelf in handen kan hebben.
We maken afspraken en evalueren de voortgang aan de hand van het plan van aanpak.
Maar ook kan er gelachen worden tijdens onze coaching momenten: af en toe zet ik humor functioneel in om je een spiegel voor te houden of om het ijs te breken. Ik ben van mening dat een soms uitdagende begeleidingsstijl, met wel het volledige welzijn van jou voorop, een positief effect kan hebben tijdens het coachen.
Naar gelang de situatie, jou als persoon, of omdat het onderwerp in het pan hierom vraagt, zet ik verschillende methodieken in waarmee je actief aan de slag gaat en je betrokken bent en blijft bij je eigen ontwikkeling.
Gezinsbegeleiding
Als je een gezin in je eentje runt; of als je een gezin hebt wat te maken heeft (gehad) met een complexe scheiding vraagt dat veel van jou als ouder(s). Alle ballen in de lucht houden is niet altijd even gemakkelijk. Door het bieden van (opvoed)ondersteuning kunnen we samen op zoek gaan naar de knelpunten zodat er weer balans en rust in het gezin kan komen.
Ik verzorg ook de begeleide omgang aan ouders met kinderen die een OTS hebben gekregen.
In de praktijk is dat vaak een combinatie van begeleide omgang en opvoedondersteuning.
Jij of jullie in het gezin hebben ieder een andere ondersteuningsbehoefte. Die gaan we samen ontdekken en formuleren. De (praktische) doelen zullen we beschrijven in een persoonlijk plan van aanpak. Deze doelen kunnen op één of op allerlei verschillende (levens)gebieden liggen.
We zullen de voortgang van de doelen regelmatig samen bespreken, bijstellen, aanvullen en afvinken.
Mijn uitgangspunt in het werken met jou of jullie is altijd op basis van samenwerking waarbij ik verschillende tools en methodieken kan aanreiken die het beste bij jou of jullie passen.
Ik vind het belangrijk dat de doelen, en het plan van aanpak, ook echt van jou of jullie zelf zijn. Daarom krijgen jij of jullie ook toegang tot een eigen digitaal dossier waarin wij de rapportages, de doelen en het plan van aanpak kunnen schrijven.
Mijn speerpunten: samenwerken, betrokkenheid en vertrouwen
Ik ben een groot voorstander van samenwerken. Met jou als jongere, jongvolwassene, je gezin zelf, maar ook je omgeving kan een mooie ondersteuning bieden, bijvoorbeeld school; familieleden; vrienden; buren of andere hulverlening als dit nodig is.
Betrokkenheid; veiligheid bieden; creatief en inventief zijn; vertrouwen bieden maar ook vertrouwen vragen; niet oordelend of veroordelend zijn. Soms samen 'out of the box' denken om bijvoorbeeld een situatie met andere ogen te kunnen zien, zijn de speerpunten in mijn werk.
Ervaring:
Ik heb mijn kennis, deskundigheid en ervaringen opgedaan als pedagogisch medewerker binnen een Rijks Justitiële Jeugdinrichting; coach voor kamer-training voor jongeren; pedagogisch medewerker crisisopvang voor jongeren; forensische pleegzorg-ouder; begeleidster binnen de jeugdpsychiatrie; trainer binnen een leertraject voor jeugdige delinquenten en als docent in het (speciaal) onderwijs; gezinswerker in een vrouwenopvang.
Voor diverse gemeentes had/heb ik opdrachten voor gezinsbegeleiding; opvoedondersteuning en in het kader van een OTS bieden van begeleiding bij de omgang van ouders met hun kinderen.
Mijn deskundigheid hou ik op peil en blijf ik ontwikkelen door het volgen van cursussen, workshops en het behalen van certificaten.
Momenteel ben ik bezig met een cursus ‘provocatief coachen’, een begeleiding-techniek die mij goed ligt, zo blijf ook ik mijzelf ontwikkelen.