In sommige situaties, bijvoorbeeld bij een ontwikkelingsachterstand, kan begeleiding op school een uitkomst bieden in de vorm van extra coaching/advies voor de leerkracht.
We gaan eerst samen kijken wat de vorm van ADHD voor uw kind inhoudt en waar zijn/haar sterkere en zwakkere kanten liggen. Wat voor invloed heeft dit op de ontwikkeling, het leren en meedoen op school, met leeftijdsgenoten en op het gezin? Vervolgens kunnen we een plan maken om bepaalde vaardigheden aan te leren of te versterken, maar ook de omgeving in te lichten waar ze uw kind of gezin mee kunnen ondersteunen.
We gaan eerst samen kijken wat de vorm van autisme voor uw kind inhoudt en waar zijn/haar sterkere en zwakkere kanten liggen. Wat voor invloed heeft dit op de ontwikkeling, het leren en meedoen op school, met leeftijdsgenoten en op het gezin? Vervolgens kunnen we een plan maken om bepaalde vaardigheden aan te leren of te versterken, maar ook de omgeving in te lichten waar ze uw kind of gezin mee kunnen ondersteunen.
In het voorjaar van 2020 ga ik me verder specialiseren in kinder- en opvoedcoaching. Het doel is om individueel met kinderen of ouders in gespreksvorm (eventueel met beeldmateriaal ter ondersteuning) naar hun eigen vaardigheden/krachten te kijken en te onderzoeken hoe ze deze in moeilijke of problematische situaties in kunnen zetten om zich goed te voelen en zich te kunnen blijven ontwikkelen.
Om de kwaliteiten en mogelijkheden van een kind of jongere in kaart te brengen is zeker niet alleen de intelligentie van belang. Onder andere de sociaal-emotionele ontwikkeling en het aanpassingsvermogen (adaptiviteit) zijn naast de cognitieve mogelijkheden van cruciaal belang voor het functioneren in de maatschappij en voor een optimale verdere ontwikkeling. Wanneer er reden is om aan te nemen dat er sprake kan zijn van leer- of ontwikkelingsstoornissen zullen aanvullende onderdelen worden onderzocht.
Het onderzoek naar de verschillende ontwikkeldomeinen bestaat naast standaard tests ook altijd uit een analyse van de beschikbare voorinformatie, gesprekken met ouders en leerkrachten en een of meerdere observaties van het kind. De resultaten van al deze activiteiten zullen samengevat worden in een conclusie met bijbehorend advies.
Welke begeleiding er geboden wordt hangt af van de situatie en hulpvra(a)g(en). Veelal werk ik o.a. graag met video opnames om meer inzicht te creëren in bestaande processen binnen een gezin, maar vooral ook kwaliteiten die ieder heeft om samen te bekijken hoe deze vaker of verder ingezet kunnen worden.
Welke begeleiding er geboden wordt hangt zeer af van de hulpvraag. In sommige gevallen kan het gaan over het bieden van inzicht en vergroten van vaardigheden van het kind/de jongere. Soms ligt de focus meer op het aanpassen van de omgeving, waardoor een kind of jongere zich beter kan ontwikkelen. In alle gevallen wordt begeleiding op maat geboden en wordt, indien mogelijk en wenselijk, het hele netwerk rondom het kind/de jongere hierbij betrokken.
Om een beeld te krijgen van wat een kind cognitief 'in huis heeft' kan een intelligentietest gedaan worden. Zo'n test is echter slechts een momentopname in een vreemde situatie en met een voor het kind vreemd persoon. Dit kan de resultaten beïnvloeden. Om iets meer informatie te verzamelen naast de test zal een gesprek met ouders en desgewenst leerkracht(en) plaatsvinden en eventueel een observatie van het kind in de klas. Dit alles om de resultaten juist te kunnen interpreteren en goed en bruikbaar advies te kunnen bieden.
Welke begeleiding er geboden wordt hangt zeer af van de hulpvraag. In sommige gevallen kan het gaan over het bieden van inzicht en vergroten van vaardigheden van het kind. Soms ligt de focus meer op het aanpassen van de omgeving, waardoor een kind zich beter kan ontwikkelen. In alle gevallen wordt begeleiding op maat geboden en wordt, indien mogelijk en wenselijk, het hele netwerk rondom het kind hierbij betrokken.
Om de kwaliteiten en mogelijkheden van een kind of jongere in kaart te brengen is zeker niet alleen de intelligentie van belang. Onder andere de sociaal-emotionele ontwikkeling en het aanpassingsvermogen (adaptiviteit) zijn naast de cognitieve mogelijkheden van cruciaal belang voor het functioneren in de maatschappij en voor een optimale verdere ontwikkeling.
Het onderzoek naar de verschillende ontwikkeldomeinen bestaat naast standaard tests ook altijd uit een analyse van de beschikbare voorinformatie, gesprekken met ouders en leerkrachten en een of meerdere observaties van het kind. De resultaten van al deze activiteiten zullen samengevat worden in een conclusie met bijbehorend advies.
Wanneer je een ontwikkelingsstoornis hebt, zoals bijvoorbeeld ADHD of Autisme is leren en meedoen in de maatschappij soms een hele uitdaging. Vooral als je (en ook je omgeving) niet goed snapt waarom sommige dingen zo lastig gaan terwijl die dingen voor andere kinderen geen probleem lijken. Door iets meer te leren begrijpen van hoe je hoofd werkt en wat er bij jou anders (niet minder goed dus, maar anders!) werkt, en ook waar je juist heel goed in bent doordat je in sommige dingen wat anders in elkaar zit, kun je leren beter met bepaalde moeilijke situaties om te gaan. Maar ook om uit te leggen aan anderen waar je moeite mee hebt en waarom, en leren om hulp te vragen bij dingen die lastig zijn.